TELEVISION IN AMERICA

L AN AN N A N S

DOES PUBLIC TELEVISION
HAVE A FUTURE?

by Stuart Alan Shorenstein

Throughout its history, public broadcasting in America has
been a medium in search of a mission.

It was born during the early 1950s as an attempt to harness
the educational potential of the “electronic blackboard.” It was
revamped during the '60s as an institution designed to preserve
and foster America'’s (and, cynics would add, Britain’s) “cultural
heritage.” Over the course of three decades, public broadcasting
has received lavish praise, pointed criticism, and more than $3
billion in public and private money.

Public TV now faces serious trouble. In a 1979 report, a
blue-ribbon commission impaneled by the Carnegie Corpora-
tion handed down this verdict:

We find public broadcasting’s financial, organizational,
and creative structure fundamentally flawed. In retro-
spect, what public broadcasting tried to invent was a
truly radical idea: an instrument of mass communica-
tions that simultaneously respects the artistry of indi-
viduals who create programs, the needs of the public
that form the audience, and the forces of political power
that supply the resources. . . . Sadly we conclude that the
invention did not work, or at least not very well.

The Carnegie Commission did not recommend that the
whole effort be scrapped. Predictably, it put forward instead a
meticulously crafted reorganization plan; it called for increased
funding. But the commission’s ruminations have roused little
interest in Congress or the White House, both of which have
lately sought to trim spending, not subsidize expensive “frills.”

Public television’s chronic funding difficulties and organi-
zational headaches persist. Despite attempts to reach out to a
more diverse clientele, public TV still attracts only a small
prime-time audience that remains disproportionately white,
college-educated, and affluent. About one-fifth of public TV’s
prime-time hours are taken up with shows produced abroad—in
England primarily, but also in Canada, Australia, West Ger-

The Wilson Quarterly/Winter 1981
66



TELEVISION IN AMERICA

Advertisement for Lillie, a
popular PBS series
produced in Great Britain
and broadcast in the
United States in 1979,
thanks to a grant from the
Mobil Oil Corporation.

many, and even Japan. And now, to compound its problems,
public broadcasting is facing increased competition from cable
TV, satellite-to-home transmission, videocassettes, and video-
discs—competition that may ultimately rob it of its more popu-
lar offerings and of its role as the alternative to the commercial
networks.

Just as serious is public broadcasting’s perceived lack of
purpose. ABC, CBS, and NBC are in business to make money.
What is public television in business for? Instruction? Culture?
Ratings? Survival? In fact, there are 280 local public TV stations
across the United States, all of them autonomous. They are
united by no common mission (i.e., to be “a civilized voice in a
civilized society”” as the Carnegie Commission put it). Rather, as
former New York Times critic Les Brown once noted, the only
joint purpose seems to be the pursuit of congressionally author-
ized funds.

At the same time, since none but the biggest public TV sta-
tions have the capacity to produce much original programming,
local stations have come to depend on the daily PBS network
“feed” out of Virginia for more than 70 percent of their shows.
These programs are hatched by station executives in the flag-
ship public stations, including WETA in Washington, WGBH in
Boston, and WNET in New York. Many of these executives are
veterans of foundations, or universities, or cultural institutions;
a few are network refugees. Well-educated, if not intellectuals,

The Wilson Quarterly/Winter 1981
67



TELEVISION IN AMERICA

committed to “uplift,” they are responsible for the genteel,
upper-middlebrow quality of public TV’s typical offerings, a
quality that is public television’s signature and, arguably, its
chief weakness. “From the very first,” writes critic Benjamin
DeMott, ‘‘the makers of what we've come to know as public TV
have behaved as though their prime duty was to coat the land
with a film of what can best be described as distinguished
philistinism, lifelessly well-meaning, tolerant, earnest, well-
scrubbed—and utterly remote from what is most precious and
vital in the soul of this nation.”

Public television started out at a disadvantage in the United
States. In Britain, West Germany, Japan, and Canada, televi-
sion, like radio broadcasting before it, was initially state-run.
People grew accustomed to paying for TV out of their own
pockets. By the time advertiser-supported television came
along, public TV was already well established—not as an ad-
junct but as the leader in the medium.

In the United States, the story was exactly the reverse. Here,
commercial broadcasting was already in full bloom by the time
the Federal Communications Commission (FCC) in 1952 set
aside 242 stations, mostly in the UHF frequency, for noncom-
mercial, educational use. There was little popular demand for
educational TV; the idea hadn’t occurred to most Americans.

The FCC, it should be noted, was doing public television no
great favor, since most TV sets were only equipped to receive
VHF. The new stations, moreover, were run primarily by educa-
tors with little or no broadcasting experience. (A few were veter-
ans of educational radio.) In contrast to the situation in Britain
after 1954, when many BBC employees moved laterally to ITV,
the new commercial network, few American commercial broad-
casters were tempted by the low pay and relative invisibility of
educational TV. By 1957, only 21 educational broadcasting sta-
tions, run by cities and towns, local school systems, or universi-
ties, were actually on the air.

With a few exceptions—e.g., Sunrise Semester (which made
its debut in 1957), and eventually Sesame Streer (1969) and The
Electric Company (1971)—the promise of the electronic black-
board went unfulfilled. There was never enough money to pro-
duce good programming. Many educators, then as now, were
highly skeptical of TV’s pedagogic value. By the early 1960s,

Stuart Alan Shorenstein, 33, is a partner in the New York law firm of Fried-
man, Leeds, and Shorenstein and special professor of communications
law at Hofstra University Law School. He received a B.A. from Duke Uni-
versity (1968) and a J.D. from New York University (1971).

The Wilson Quarterly/Winter 1981
68



TELEVISION IN AMERICA

WHAT'S ON PUBLIC TV*

2,000 hours Sportst

fmm Cultural
1,500 A

Public

Bl g

Educational

1973 74 ™ 76 77 78 79

* Hours of programming distributed annually 1o local stations by PBS.
+Until 1974, sports programs were included in the “cultural” category.

Source: Public Broadcasting Service.

The number of hours of original programming distributed by PBS has been
growing, though internal fluctuations by category are significant. Public
affairs programming now accounts for almost half of PBS’s schedule; this
includes 130 hours for the ABC World News Tonight (captioned for the
deaf). Educational programming—;the most costly to produce—has
dropped substantially. In 1979, PBS paid $9.2 million to acquire foreign
programs, and earned $2.5 million from sales abroad of its own shows.

noncommercial TV was in disarray. Fewer than 75 educational
stations were in operation around the country, and the few pro-
grams they shared had to be “bicycled” from one station to the
next. Their audiences were small.

Public TV got its first transfusion under the Kennedy ad-
ministration when Congress enacted the 1962 Educational Fa-
cilities Act, which authorized up to $32 million in matching
funds over five years to support noncommercial broadcasting.
That same year, Congress required all TV sets sold after 1964 to
be able to pick up UHF as well as VHF channels. The number of
noncommercial stations now began to multiply, reaching 107 by
1966, when the Carnegie Corporation, intrigued by the possibil-
ity of “networking,” impatient with the American system’s
shortcomings, and inspired by the manifest achievements of the

The Wilsarn Quarnterly/Winier 1981

69




TELEVISION IN AMERICA

BBC, charged a select commission to look at the future of non-
commercial broadcasting.

It was the era of Lyndon Johnson's Great Society, when
publishing a blue-ribbon study was often tantamount to seeing
its recommendations enacted into law. Within a month of its
release, the Carnegie Commission report (now known as “Carne-
gie I"’) had become the nucleus of LBJ’s 1967 Public Broad-
casting Act. Its bottom line was that a national public television
network—the word educational was discarded as unattractive
—should be set up as an alternative to the commercial net-
works, at considerable public and private expense, for the pur-
pose of providing cultural enrichment and general information,
not just instruction. The act sailed through Congress.

Creating a Monster

To oversee operation of the new system, Congress created
the nonprofit Corporation for Public Broadcasting (CPB) under
a private, nonprofit board to be appointed by the President and
confirmed by the Senate. CPB’s main duties were to pay for pro-
grams and distribute funds, including an annual congressional
appropriation, to member stations. CPB, in turn, spun off the
Public Broadcasting Service (PBS) to link up local stations,
creating, in effect, America's “fourth network.” The purpose of
this complex organizational layout was to insulate public televi-
sion from White House and congressional interference.

This is the foundation on which public broadcasting, as
Americans have come to know it, has grown. It has expanded
rapidly. In 1967, only 119 noncommercial TV stations were on
the air; by 1979, the number had climbed to 280. Over roughly
the same period, public broadcasting’s annual income (for TV
and radio) rose from $58 million to almost $600 million, with
more than one-quarter of it coming from Washington.*

Public television, however, has had its growing pains. Since
its inception, it has been wracked by bitter, if tedious, jurisdic-
tional conflicts among CPB, PBS, and the hundreds of member
stations. Was PBS only responsible for the technical job of “net-
working,” or could it select programs too? Was CPB just a fund-
ing body, or did it in fact have ultimate control over what went
on the air? No one knew. In trying to insulate public broadcast-
ing, Congress inadvertently created something of a monster.

*In 1979, public broadcasting’s income was $599 million, of which 27 percent came from
the federal government, 40 percent from state and local governments (including state col-
leges). About 84 percent of total revenues are earmarked for public television, the remainder
for National Public Radio.

The Wilson Quarterly/Winter 1981
70



TELEVISION IN AMERICA

The “double-hull” buffer between politics and public televi-
sion proved rather porous in any event. While Congress declared
CPB to be a private entity (it is not an agency of the U.S. govern-
ment), it failed to provide for guaranteed, long-term funding.
Congress also left selection of the corporation’s board to the
vagaries of partisan politics.

Once Burned, Twice Shy

President Richard Nixon took advantage of both oversights
in 1972 when he abruptly vetoed Congress’s $155 million, two-
year appropriation bill for CPB because he disapproved of what
he saw as a certain bias against his administration in such pro-
grams as The Elizabeth Drew Show, Black Journal, and Washing-
ton Week in Review. Almost immediately thereafter, Nixon was
able to make six new appointments to CPB’s 15-member board,
putting his supporters firmly in control. The board promptly or-
dered cancellation of all but one of public television’s public af-
fairs programs. (Black Journal was the lone survivor.) While
public broadcasting’s funding procedure was modified after
President Nixon’s post-Watergate resignation, the scar tissue re-
mains visible—and sensitive.*

Public television’s other big problem has been program-
ming. During the late 1960s and early '70s, as public TV was
beginning to take shape, critics were rather tolerant of the sys-
tem’s shortcomings. Give it time, they urged. A decade later, it is
clear that despite some notable successes—Great Performances,
The MacNeil-Lehrer Report, Sesame Street—public television's
overall record remains uneven.

Lack of money is the biggest single factor. Public broadcast-
ing’s total revenues in 1979—some $599 million—equal about 5
percent of total commercial broadcast revenues. In per capita
terms, U.S. public TV receives less than public broadcasting in
any of the other industrialized democracies.t As a result, Ameri-
can public TV stations simply don't have the money to produce
much original programming.

This is one reason why PBS airs so many imported shows,

*Congress in 1975 enacted a Public Broadcasting Financing Act, which provided for up to
$570 million over a five-year period under a matching formula guaranteeing $1 in federal
funds for every $2.50 (since reduced to $2) public TV stations could raise in funds from view-
ers and foundations. By providing for money over a period of years, and tying federal
outlays to a matching-fund ““trigger’’ mechanism, Congress effectively protected public tele-
vision from direct financial and political pressure. CPB and PBS, meanwhile, have agreed to
divide responsibilities between them. For the moment, there exists a fragile truce.

tThe per capita cost of public broadcasting in the United States in 1978 was $2.53, com-
pared with $9.14 for Japan’'s NHK and $20.35 for Canada’s CBC.

The Wilson Quarterly/Winter 1981
71



TELEVISION IN AMERICA

THE BBC: FEELING THE PAINS OF COMPETITION

American critics and audiences, impressed by British Broadcasting
Corporation programs aired on U.S. public television (such as Great
Performances and I, Claudius), commonly regard the BBC with a
certain reverence. Yet British audiences have lately grown more crit-
ical of the publicly financed broadcasting empire once known fondly
as “Auntie.” While the BBC's TV offerings arguably remain the
“least worst”’ in the world, like Britain's economy, they have come
down in the world.

The BBC was established under royal charter in 1926 as a combi-
nation national radio network and British “Voice of America.” The
corporation was shaped from the outset by Director General John
(later Lord) Reith, who saw broadcasting as ‘‘a drawn sword parting
the darkness of ignorance.” Reith gave the public what he thought
was good for them-—classical music, lectures, drama, public affairs
programs, and the like. By the time he retired in 1938, Reith had
ensured that the BBC's fledgling television arm would be formed in
the image of BBC radio.

BBC television remained a “drawn sword” for as long as it re-
mained a monopoly. But in 1954, in a move Reith likened to
“smallpox, bubonic plague, and the Black Death,” Parliament
created the commercial Independent Television Authority and its
13-station (now 15-station) ITV network. Unburdened by an elitist
legacy, unabashedly pandering to mass tastes, ITV had a firm hold
on 70 percent of Britain’s TV viewers by the late 1950s. As its audi-
ence dwindled, the BBC found it increasingly hard to justify an an-
nual subsidy (currently $690 million) based on license fees paid by
all TV households.

despite complaints from talented American writers, producers,
and actors. Purchasing a series already produced in, say, Great
Britain, may cost 10 percent of what it would cost to produce it
in the United States. The low price tag attracts corporations
such as Mobil and Exxon, which underwrite almost all of the
imported programs shown on public television. Public broad-
casters would like to produce more blockbusters like The Adams
Chronicles. They can't afford to.

Public television suffers, too, from a certain inevitable ti-
midity. It is quite all right to be an “alternative,” but too much
of an alternative might not sit well among benefactors on Capi-
tol Hill or in the White House or in the local community. Public
affairs programs are especially vulnerable. Initially, public TV

The Wilson Quarterly/Winter 1981
72



TELEVISION IN AMERICA

Under Sir Hugh Greene, a veteran broadcaster who was appointed
Director General in 1960, the BBC began to fight back. Greene was
willing to take risks in current affairs, dramatic, and comedy pro-
gramming; it was he who introduced The Forsyte Saga and the
satiric That Was the Week that Was. ““With [Greene] in command,” a
colleague recalled, ““‘Auntie changed its sex and for the first time in
its life was young.” Sir Hugh got a vote of confidence in 1964 when
Parliament awarded the BBC a second channel and slapped a stiff
tax surcharge on ITV’s “immorally” high profits. By the mid-1960s,
BBC-1 and 2 had won back half of Britain’s viewers.

But competition has had its sour consequences. To maintain its
share of the audience, the BBC ultimately was forced to evolve from
educator into mass entertainer—in short, to emulate its commercial
rival. Today, 14 percent of the BBC'’s schedule consists of movies and
American imports like Starsky and Hutch and Dallas. While a sub-
stantial 18 percent is still devoted to public affairs and documen-
taries, and 14 percent to the pedagogic Open University, music and
ballet offerings have declined to about 1 percent of total program-
ming, drama to about 5 percent.

The BBC labors under other burdens. Production costs have risen
with inflation, and the BBC does not have as much control over
license fees (currently about $80 per year for color TV, $28 for black
and white) as ITV does over its advertising rates. The affluent
commercial network, meanwhile, has been able to lure away top
BBC stars and executives, and, with such programs as Upstairs,
Downstairs and Tinker, Tailor, Soldier, Spy, even to erode Auntie’s
near-monopoly on respectability. In 1980, Britain’s Conservative
government, committed to free-market principles, awarded a second
channel to the commercial network over the protests of the BBC.

was a pacesetter, airing more documentaries in the 1968-69 sea-
son than ABC, CBS, and NBC combined. Some, such as those in
the Behind the Lines series, were highly controversial. Then
President Nixon cracked down. Once burned, twice shy: While
PBS eventually got back at Nixon by broadcasting gavel-to-
gavel coverage of the 1973 Senate Watergate Committee hear-
ings, public TV’'s news record since then has been
undistinguished.

To be blunt, PBS has neither the freedom nor the resources
to compete with the commercial networks in news or public af-
fairs programming. It has no overseas bureaus, no central news
desk, no equivalent of the networks’ evening news programs.
PBS barely covered the 1980 Republican and Democratic con-

The Wilson Quarterly/Winter 1981
73



TELEVISION IN AMERICA

ventions. Even the best of public TV’s news shows, like The
MacNeil-Lehrer Report, do not approach the popularity or the
visual range of CBS’s Sixty Minutes.

Ratings are not PBS’s strong point, either. PBS's prime-
time ratings share is about 3.5 percent; even the most popular
shows on public TV, such as the periodic National Geographic
specials, have never reached more than 16 percent of television
households. A commercial show with that rating would be can-
celed at once.

No Place To Go

Public broadcasting’s failure to achieve “parity’”’ with com-
mercial television is understandable. It was, first, a late starter.
By the time PBS came into existence, Americans had already be-
come conditioned—by radio even before television—to free,
mass-appeal programming. Second, public television was cre-
ated as an alternative. Unlike commercial TV, it deliberately
does not aim at the lowest common denominator. Thus, say PBS
defenders, there is no point in analyzing public TV'’s record in
terms of commercial TV’s Nielsen ratings. (PBS press releases,
of course, take a different view of the ratings when a public
television program scores high.)

Public television’s dilemma is that if it can’t attract large
enough audiences, many of its funding sources—e.g., corpora-
tions, foundations, and the federal government, not to mention
the audience itself—may dry up; if it gears its programming to
the ratings game, it will betray the principles on which it was
founded (and may not increase its ratings anyway). There may
be no middle ground, to judge from reaction to the announce-
ment last year that a consortium of public TV stations was plan-
ning to air, for about $1 million, 13 reruns of the acclaimed but
canceled CBS series about Harvard law students, The Paper
Chase. “If we're going to keep blurring the line between com-
mercial and public TV,” wrote Tom Shales, television critic for
the Washington Post, ““why have public TV at all?”’

What complicates matters for public television is that the
programs that do make it distinctive—the concerts, operas,
dramas, and imported specials—are among the kinds of pro-
grams most threatened by cable television, videocassettes, and
videodiscs. To be sure, PBS has been in the forefront of some of
the new technologies. It began broadcasting to local stations via
the Westar satellite in 1978 and will soon divide itself into three
distinct networks (PTV-I, II, and I1I) offering three simultaneous
program services for local public broadcasters to pick from.

The Wilson Quarterly[Winter 1981
74



TELEVISION IN AMERICA

This will give PBS a certain flexibility—assuming it can find the
money to pay for all the new programming—but that may not
be enough. Viewers, after all, will still have only one public TV
channel in their area, not three.

Cable operators, by contrast, can offer their subscribers as
many as 80 channels. According to one recent study, the availa-
bility of cable TV tends to cut proportionately far more into the
time spent watching public television than into time spent view-
ing network fare. By decade’s end, it should be commercially
profitable to market, over cable, everything from Live from Lin-
coln Center to shows like Upstairs, Downstairs. Indeed, commer-
cial pay networks will probably be able to outbid PBS for the
best programs. Public television could become a “second-string”
market, airing programs only after their commercial potential
has been exhausted. How will Congress justify using tax dollars
to support a system that the market has replaced?

If the new technologies do indeed siphon off PBS’s more
popular offerings, public television’s strategic choices will be
limited. It could move into programming that is not yet com-
mercially acceptable, thereby becoming the risk taker of the TV
industry, the developer of new talent, the bold experimenter.
Unfortunately, it isn't likely that this kind of TV is going to at-
tract a broad audience, or a broad coalition of backers in Congress.

Another possibility is a return to “localism.” By shedding
the mantle of CPB and PBS, public television stations might
focus on serving the communities to which they broadcast—
airing low-cost documentaries on local issues, presenting
programs sponsored by the local school board, and so on. This
notion, too, is probably doomed. First, public TV’s centralized
“national”’ bureaucracy is unlikely to phase itself out of exis-
tence. Second, how would Washington equitably funnel money
to 300 local public TV stations, all of different sizes and with dif-
ferent audiences? Third, as cable owners have discovered, a
steady diet of local programming does not hold viewers.

In the end, none of public television’s options seem very
promising. Billion-dollar injections of federal funds are un-
likely. Yet, without them, public TV cannot stay where it is and
has no place to go.

The Wilson Quarterly/Winter 1981
75





